Pages

Subscribe:

Ads 468x60px

Labels

Asal Cotton



Sebagai penambahan kepada maklumat tentang dari mana asalnya cotton itu sendiri, berikut adalah satu artikel ringkas. Harap dapat dimanfaatkan bersama. Sebahagian sumber di petik dari laman wikipedia.

Kapas adalah lembut, serat ruji kembang yang tumbuh dalam buah kapas, atau kapsul pelindung, sekitar benih tumbuhan kapas Gossypium genus. Gentian selulosa yang hampir tulen.Dalam keadaan semulajadi, bola kapas akan cenderung untuk meningkatkan penyebaran biji benih.

Tumbuhannya yang asli renek kepada kawasan tropika dan subtropika di seluruh dunia, termasuk Amerika, Afrika, dan India. Kepelbagaian terbesar spesis kapas liar ditemui di Mexico, diikuti oleh Australia dan Afrika. Penghasilan kapas adalah meluas dan tiada sekatan sejak berzaman. Nama bahasa Inggeris berasal dari bahasa Arab (al) qutn قطن, yang telah mula digunakan sekitar tahun 1400 SM.

Gentian adalah yang paling sering diputar ke dalam benang atau benang dan digunakan untuk membuat tekstil yang lembut, bernafas. Penggunaan kapas untuk kain dikenali kini zaman prasejarah; serpihan kain kapas yang bertarikh dari 5000 SM telah digali di Mexico dan Pakistan. Walaupun ditanam sejak zaman, ia adalah ciptaan gin kapas supaya menurunkan kos pengeluaran yang membawa kepada penggunaan meluas, dan ia adalah kain serat semula jadi yang paling banyak digunakan dalam pakaian hari ini.

Anggaran semasa bagi pengeluaran dunia kira-kira 25 juta tan metrik setahun, mencakupi 2.5% daripada tanah pertanian di dunia. China adalah pengeluar terbesar di dunia kapas, tetapi kebanyakan ini digunakan dalam negara. Amerika Syarikat telah menjadi pengeksport terbesar selama bertahun-tahun.